A vásárló legyen óvatos - ezt már a régi latinok is tudták. A nem megfelelő termék sok bosszúságot tud okozni, és így van ez az építőanyagok területén is.
Minden piacon találhatunk jó és kevésbé jó minőségű árukat. Ez a zöldséges standokra és az építőanyag kereskedelemre egyformán igaz. De mindenki szeret spórolni, még akkor is, ha sejti, hogy a hosszú távú beruházásoknál nem biztos, hogy jó ötlet a mérték nélküli takarékoskodás. No de honnan tudjuk, hogy amiért pénzt adunk ki, az minőségi, vagy sem? Az ütődött almát még csak észrevesszük, de számos terméknél nem lehet a minőségi különbséget egyszerű szemrevételezéssel megállapítani. Érdemes tehát utánajárni, hogy melyik gyártó mennyire tartja fontosnak, hogy egyenletes jó minőség kerüljön a vevőihez.
Ez is érdekelhet
Miért kell a minőséget hangsúlyozni?
A legtöbb építőanyag, ami a kereskedésekben beszerezhető, rendelkezik a megfelelő papírokkal. Az persze már más kérdés, hogy a csomagolásba is a jelzett minőségű anyag kerül, vagy sem. Sok esetben kapnak a vásárlók kifogásolható árut, vagyis a vevők megkárosításával állunk szemben. A nem megfelelő építési termékek teljes körű kiszűrését pedig szemlátomást nem várhatjuk el a felügyeletet ellátó szervektől (pl. Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság), mert lehetőségeik igencsak korlátozottak. És ez a szelekció magától sem fog megvalósulni. Egyedül a tudatos, igényes vevők tudnák kiszorítani a piacról a nem megfelelő termékeket. Ez viszont nem olyan egyszerű. Kenyeret, tejet nap mint nap veszünk a boltban, és gyorsan ki tudjuk tapasztalni, melyik az a termék, melynek ára és minősége is megfelel nekünk. A magánvevők nem sokszor vásárolnak életünkben építőanyagot, így személyes tapasztalatunk nincsen egy olyan döntésben, melynek hosszútávú kihatása van. Az építőiparban pedig gyakran elválik a beszerzés és a felhasználás, és a két csoport nem is mindig kommunikál egymással. Ami viszont nagyon hasznos lenne, mert míg a mobiltelefonok átlagos élettartama 1,5 év, az autóké 13, addig lakóépületeink 50-100 évig „élnek” átlagosan; vagyis ilyen hosszú időn keresztül okozhat kárt a nem megfelelő építőanyag.
Mi az az átlátható minőség?
Az előbb elmondott problémára egy olyan márkás cégnek, mint az Austrotherm Kft. csak az lehet a válasza, hogy megmutatja, mennyire jó az a termék, amit előállít. A minőség elsősorban a szolgáltatásban és a termékek megfelelő műszaki paramétereiben rejlik. Minőségi termék csak úgy képzelhető el, ha ezeket a paramétereket folyamatosan ellenőrzik, és így biztosítják, hogy a nem megfelelő termék ne jusson el a felhasználóhoz. Ennek érdekében a győri, gyöngyösi és szekszárdi Austrotherm gyárakban az egyformán jól felszerelt laborban vizsgálják folyamatosan a gyártott termékeket. A három gyári minőségellenőrző labor egyébként egyedülálló a hazai hőszigetelőanyag-gyártásban.
De nem elég minőséget gyártani, azt fel is kell mutatni. Az "Átlátható minőség" kampánnyal az Austrotherm Kft. betekintést nyújt a termékeinek belső vizsgálati jegyzőkönyveibe. Egy hőszigetelő anyag egyik legfontosabb tulajdonsága a hőszigetelő képesség, amit a hővezetési tényező mutat meg. Ha a termék hővezetési tényezője nem éri el a kívánt értéket, úgy a vevő évtizedeken keresztül fog többet fizetni fűtésre, mint ahogy eltervezte - és ezzel a gyenge minőségű termékeknél sajnos számolni kell. Az Austrotherm homlokzati hőszigetelő lemezek hővezetési tényezőjét hetente szúrópróbaszerűen vizsgálják mind a három gyárban. Másfél éve ezek a mérési jegyzőkönyvek mindenki számára elérhetőek az interneten. Az eredmények értelmezéséhez rövid magyarázatot is kap az olvasó, hogy a szakmában járatlan érdeklődő is tudják az adatokat értelmezni.
Jó épületeket csak minőségi építőanyagokból lehet létrehozni. És Benjamin Franklint idézve, az alacsony árakat már rég elfelejtettük, mikor még mindig küzdünk a rossz minőség okozta problémákkal. Az alábbi linkre kattintva pedig bárki személyesen ellenőriheti az Austrotherm Kft. által gyártott minőséget.
http://www.austrotherm.hu/magunkrol/atlathato-minoseg/index.html
Jobban szigetel az Austrotherm
Az Austrotherm Kft. rendszeresen méri termékei hővezetési tényezőjét. Ennek köszönhetően jelentős adathalmaz állt rendelkezésre, és egyértelművé vált, hogy a korábbi közölt hővezetési tényezők túl magasak a valósághoz képest. Az elmúlt évben elindult felülvizsgálatba 21 terméket vontak be. A független ellenőrző intézetek vizsgálatai megerősítették a saját mérések eredményeit, így 2016. május 9-től már a teljesítmény nyilatkozatokban is a jobb hőszigetelő képességi értékek vannak feltüntetve. A változás gyakorlatilag az egész termékpalettát felöleli: számos hagyományos, fehér színű EPS termék mutat a korábbinál jobb értéket, de a GRAFIT® termékcsoport egyes termékei, a formahabosított polisztirolhab hőszigetelő anyagok, és az XPS egyes típusai és egyes vastagságai is felkerültek a listára.
Az alábbi táblázat már az új hővezetési tényezőket tartalmazza. Érdemes a hőtechnikai méretezési programokban átírni az új közölt hővezetési tényezőket, hogy pontosabbak legyenek a számítások.
Termék megnevezése |
Közölt hővezetési tényező lD [W/mK] |
AT-H80, AT-HR |
0,038 |
AT-N30 |
0,044 |
AT-N70 |
0,039 |
AT-N100 |
0,037 |
AT-N150, Manzárd |
0,034 |
AT-N200 |
0,033 |
Expert, Expert Fix, Expert Drén |
0,033 |
Zenit® |
0,033 |
Padlófűtés rendszerlemez |
0,034 |
AT-L4 |
0,039 |
AT-L5 |
0,039 |
GRAFIT® L4 |
0,032 |
GRAFIT® L5 |
0,031 |
AUSTROTHERM XPS TOP 30 30-60 mm |
0,033 |
AUSTROTHERM XPS TOP 30 70-80 mm |
0,035 |
AUSTROTHERM XPS TOP 30 100-160 mm |
0,036 |
AUSTROTHERM XPS TOP 30 180-200 mm |
0,038 |
AUSTROTHERM XPS TOP 50 50-60 mm |
0,033 |
AUSTROTHERM XPS TOP 50 70-80 mm |
0,035 |
AUSTROTHERM XPS TOP 50 100-160 mm |
0,036 |
AUSTROTHERM XPS TOP 50 180-200 mm |
0,038 |
AUSTROTHERM XPS TOP 70 50-60 mm |
0,033 |
AUSTROTHERM XPS TOP 70 70-80 mm |
0,035 |
AUSTROTHERM XPS TOP 70 100-160 mm |
0,036 |
AUSTROTHERM XPS TOP 70 180-200 mm |
0,038 |
AUSTROTHERM XPS TOP P 30-60 mm |
0,033 |
AUSTROTHERM XPS TOP P 70-80 mm |
0,035 |
AUSTROTHERM XPS TOP P 100-160 mm |
0,036 |
AUSTROTHERM XPS TOP P 180-200 mm |
0,038 |