Home staging: a lakáseladás új formája

Jenőfi Réka

A home staging Magyarországon még kevéssé ismert szakma, azonban egyre inkább kezd ez az értéknövelő tevékenység teret nyerni az itthoni ingatlan piacon. A kifejezést leginkább úgy lehet magyarra fordítani, hogy az ingatlan eladásra történő felkészítése. Célja, hogy a felkészítés után piacra került ingatlan gyorsabban és magasabb áron keljen el, mint felkészítés nélkül.

A home staging gyakorlata az Egyesült Államokból indult el a 70-es években, amikor Barb Schwartz ingatlan értékesítő rájött, hogy a szépen, mintegy díszletként bemutatott lakások (staged home) előnnyel indulnak az értékesítési piacon. Ezek a lakások sokkal gyorsabban és magasabb áron keltek el, mint az üres, vagy lakott, de nem felkészített versenytársaik. Itthon még csak néhány éve kezdtek el vele foglalkozni elsősorban lakberendezők, akik felismerték a benne rejlő lehetőségeket. Ez a szakma azonban sokkal több, mint lakberendezés, melyről még a továbbiakban részletesen is írunk.

A home staging gyakorlata az Egyesült Államokból indult el a 70-es években, amikor Barb Schwartz ingatlan értékesítő rájött, hogy a szépen, mintegy díszletként bemutatott lakások (staged home) előnnyel indulnak az értékesítési piacon. Ezek a lakások sokkal gyorsabban és magasabb áron keltek el, mint az üres, vagy lakott, de nem felkészített versenytársaik. Itthon még csak néhány éve kezdtek el vele foglalkozni elsősorban lakberendezők, akik felismerték a benne rejlő lehetőségeket. Ez a szakma azonban sokkal több, mint lakberendezés, melyről még a továbbiakban részletesen is írunk.

Home staging

Hogyan működik a home staging?

Rendkívül egyszerűen! Egy felkészített ingatlan azt adja, amit a Vevő vár: tágas, világos tereket, gyönyörűen bebútorozott, kiváló állapotú lakást. Életérzést, a vágyott otthonát találja meg az eladó ingatlanban. Ha az első néhány pillanatban a lakás „megnyeri a vevőt”, akkor az üzlet megköttetik. Nem bízza a véletlenre a mindent eldöntő első benyomást. Lenyűgözi a Vevőt, így az első 10 másodpercben kialakuló vevői véleményre hihetetlen befolyást gyakorol!

A home staging alapelvei

Az egyik legfontosabb alapelv:
Az aktuális ingatlanpiaci kínálatot és keresletet elemezve határozzuk meg, hogy melyek azok a szükséges változtatások, amelyek a leendő célcsoport igényeit kiszolgálják, és így értékesebbé teszik a lakást. Minden lakásnak megvan a célcsoportja, csakis ennek az igényeit szabad figyelembe venni, így lesz számukra az eladó ingatlana az ő álmainak lakása.

Ennek megfelelően kiemeljük a lakás előnyös adottságait, kihozva ezáltal a legjobbat az ingatlanból. A helyiségeket igazi funkciójuknak megfelelően mutatjuk be, még akkor is, ha az eladó korábban nem így használta azokat.

A felkészített ingatlan tökéletesen befejezett állapotot mutat, így a vevőt nem riasztja el problémákkal és megoldandó feladatokkal. Nagyon fontos! Az esetleges hibák valóban kijavításra kerülnek, nem maradhat befejezetlenül és hibásan semmi! A home staging nem a hibák szőnyeg alá söpréséről, hanem arról szól, hogy valódi értéket adunk.

Home staging

Életérzést adunk, ami által a vevő bele tudja képzelni magát a lakásba, mint otthonába. Otthonosságot sugallunk, de nem túlzóan. Távol tartunk minden személyességet, ami feszélyezné a vevőt. Hiszen ő nem az eladó életét, személyes tárgyait készül megvenni. A berendezés emellett nem csak azért fontos, hogy a látvánnyal a vevő érzéseire hassunk, van egy sokkal racionálisabb ok is: az emberek 95%-a nem lát térben, azaz egy üres térbe nem tudja beleképzelni, hogy oda milyen és mekkora bútorok férnének el.

A fentieket azonban meg is kell mutatni. Éppen ezért szükséges a profi és minőségi marketing anyag, amely bemutatja a lakást, ezáltal kitűnik a kínálatból és sokkal nagyobb érdeklődést generál. Ide értendők a professzionális fotók, az igényes alaprajzok és maga a hirdetési szöveg.

A felkészítés minden egyes momentuma a tervezéstől a kivitelezésen át, a marketing anyag elkészítéséig két dolgot szolgál. Egyrészt a lakást minél kedvezőbben mutassuk be, ezáltal az eladó dolgát könnyítsük meg. Másrészt minél több információval, élménnyel lássuk el a vevőt, hogy segítsük döntésében.

A szerző elismert home staging szakértő, a WinWin Home ingatlanfejlesztés és home staging (winwinhome.hu) egyik tulajdonosa.

Kapcsolódó cikkek

Konyha trendek 2018-ban

Éveken át a fehér konyhák uralták a teret, de most végre beköszöntött a változás. Az alacsony kontrasztú, a színek nélküli, visszafogott, az izgalmat nélkülöző, steril és hideg stílus után egy könnyedebb és színesedő, vidámabb, de jobbára azért letisztult megjelenés lesz az uralkodó.

Sarokkád vagy hagyományos? Milyen kádat válasszunk?

Egy fárasztó nap végén elmerülni a tágas sarokkádban, valóságos luxus élmény. Vagy mégsem? Rossz választás esetén a kád kényelmetlen lehet és elveheti a helyet más fontos szaniterek elől. Pro és kontra következik, megoldási javaslattal.

A szőnyeg – otthonunk egyik legfontosabb kiegészítője

A szőnyeg meghatározza otthonunk stílusát: hangulatot, színt visz életterünkbe. Elválasztja, vagy éppen összeköti a helyiségek funkcióit, kapcsolatot teremt a különböző bútorok között. Szőnyeg nélkül kopár és rideg lenne lakóterünk, otthonunk pedig befejezetlen.

Változó igények formálják a lakáspiacot

Visszatekintve az elmúlt 10-15 évre, elmondhatjuk, hogy mind a lakásvásárlás, az eladás és a kiadás terén is gyökeres átalakulások történtek. Megváltoztak az igények a vevők és az eladók, valamint bérlés iránt érdeklődők, illetve bérbeadók részéről is.

Eladnánk? Így tegyük!

Eladnánk az ingatlanunkat, de nem tudjuk, miképpen tegyük valóban csábítóvá az ajánlatot? Érdemes megfogadni hét jó tanácsunkat.

Önnek ajánljuk
Álmennyezet tudástár