Egy év kihagyás után újra sor került a lakberendezői szakma rangos megmérettetésére. A Lakberendezők Országos Szövetsége által kiírt pályázat egyik fődíjasával, Szaszovszky-Gruiz Dóra lakberendezővel beszélgettünk, akinek a dizájn mellett fontos alapelve a megfelelő térszervezés és funkcionalitás.
Egy igazán modern, extravagáns, ugyanakkor jól funkcionáló lakást terveztél a LOSZ Év Pályakezdő Lakberendezője pályázatra. Hogyan kezdtél neki a feladatnak?
Nálam minden tervezés kiindulópontja a jó alaprajz és a megfelelő térszervezés. A Westfalia lakás esetében is azzal kezdtem, hogy megvizsgáltam a különféle elrendezési lehetőségeket: melyek az előnyei, illetve hátrányai a kialakított tereknek, hogyan érvényesülhet legjobban a „megrendelő” igénye. A gyönyörű pályaművek látványtervei mellett izgalmas volt végignézni, hogy a többi pályázó milyen alaprajzi elrendezést választott. Engem a folyamatnak ez a része vonz a leginkább, amíg megszületik a berendezési terv, és minden funkció a helyére kerül.
A színeiben is karakteres lakásban több különleges elemet felfedezhetünk. Miből merítettél inspirációt?
Abban biztos voltam, hogy több „fénypontot” szeretnék megvalósítani, hogy a megrendelőnek izgalmas hátterek álljanak rendelkezésére a videók elkészítéséhez. Biztos voltam abban is, hogy a természet iránti szeretetét valamilyen stilizált formában megjeleníteném. A Kerlite Wonderwall Ritmi nyírfákat ábrázoló óriáslapja izgalmas felületet adott. Emellett sokáig keresgéltem olyan képet, ami vagány, pimasz, fiatalos, ugyanakkor nem sablonos – így találtam rá a „rágózós” képsorozatra. A projekt egyik karakteres színe a burnt henna (rozsdaszín), melynek végül több árnyalata is visszaköszön különböző felületeken. Ehhez a színhez társítottam a hűvös és fakó acélkéket.
Tervezőként általában szeretünk otthagyni magunkból valamit az általunk elképzelt enteriőrökben. A Westfalia lakás esetében mi az, ami igazán Te vagy?
Az előbb említett nyírfás óriáslap egyszerűsége és monokróm stilizáltsága, az elegáns, ugyanakkor modern ajtók, a pimaszul rágózó Leia hercegnő fegyverrel a kezében – ezek mind engem tükröznek, szeretem ezeket a kettősségeket. Előszeretettel alkalmaztam a fekete színt is, ami nyomatékot ad, kiemel vagy éppen felerősít, attól függően, hogy hol és milyen formában használjuk. A terrazzo mintát is szívesen alkalmaztam, mert könnyedséget, játékosságot csempészett az enteriőrbe.
A lakást úgy jellemzed, hogy modern stílusa kontrasztos és extravagáns, kortárs elemekkel ötvöződik. Ez a stílus áll a legközelebb hozzád?
Igen, de a hétköznapi tervezéskor kevésbé alkamazok ilyen markáns színösszeállításokat. Közel áll hozzám a skandináv és a modern vonal, emellett végtelenül hangulatosnak tartom az angolszász stílusjegyeket is, szívesen használom ezeket. Ugyanakkor kedvelem a fa természetes szépségét és melegségét. Rám is hatnak a trendek, de nem követem ezeket vakon, jobban szeretek időtálló formákban, anyagokban gondolkodni, és a trendeket inkább könnyebben cserélhető, változtatható elemeken megjeleníteni.
Milyen nehézségekbe ütköztél a tervezés során és hogyan oldottad meg ezeket?
Az alaprajzi kötöttségek mindig izgalmas kihívást jelentenek, főleg, amikor kisebb alapterület áll rendelkezésre, és azon belül kell a sok elkülönülő funkciót okosan kialakítani. Ebben a projektben azt gondolom, hogy a konyha-nappali-home office hármasának megfelelő elhelyezése jelentette a legnagyobb kihívás. Ezt a három funkciót egy beépített szekrénysor mentén alakítottam ki, így a teret és a közlekedőket sikerült egyszerű és letisztult formában tartani.
Összességében hogyan élted meg ezt a projektet? Mit tanultál belőle?
Azt mindenképp megtanultam, hogy higgyek magamban. Ebben a tervezőtársam, Buzdor Gabriella is nagy támaszom volt, akivel a 3Dots Design Studio-t alapítottuk. Azt vettem észre, hogy egy pályázat esetében szabadabban és merészebben gondolkodom, bátrabb vagyok a színek és formák terén, valamint a technikai megoldások is sokkal lazábbak. Ennek a pályázatnak a legnagyobb kihívása számomra az extravagancia, a kontrasztok és az öncélúság közötti balansz megteremtése volt.
A lakberendezés előtt dizájnerként is ismert volt a neved, hiszen egyedi táskákat terveztél és készítettél. Mi vezetett a lakberendezői pályára?
Bár kiskoromban nem legóztam állandóan, és lakberendezési magazinokat sem bújtam, viszont mindig érdekelt, hogy hol laknak a barátaim, milyen a lakásuk. A saját szobámat is gyakran variáltam, pedig tetőtéri szoba lévén ez nem volt olyan egyszerű, és a szüleimet is fárasztottam ezzel, de szerencsére a legtöbbször partnerek voltak benne. A tervezés és a kreativitás mindig is az életem része volt. Az anyasággal ezek az energiák még inkább felerősödtek bennem, végül a második gyermekem megszületése után kezdtem el lakberendezést tanulni.
Az eddigi tapasztalataid és meglátásaid bizonyára előnyt jelentenek a lakberendezői szakmában is. Hogyan hasznosítod mindezeket a jelenlegi munkáid során?
Alapvetően minden eddigi munkámban, pozíciómban felfedezhető egy séma: igényeket térképezek fel és azok alapján a legjobb szakmai tudásommal koncepciót, tervet készítek a probléma megoldására. Szeretek emberekkel dolgozni, inspirálnak mások meglátásai, ötletei, szeretek új dolgokat kipróbálni. Most például épp síelni tanulok.