Hirdetés

Aduász a lelassult ingatlanpiacon - Home staging: a kihagyhatatlan lehetőség

Ma már egyre többeknek cseng ismerősen a home staging kifejezés és egyre nagyobb teret hódít maga a szemlélet, melyen ez az ingatlan-értéknövelő tevékenység alapszik. Míg az elmúlt évek szárnyaló ingatlanpiaci környezetében a lakások eladásra és/vagy kiadásra történő felkészítése elsősorban jelentős anyagi hasznot hajtott a felkészített lakások tulajdonosai számára, mára e megváltozott helyzetben másfajta értékteremtő lehetőségeit fordíthatják javukra mindazok, akik igénybe veszik home staging szakemberek segítségét.

2020. elején már nem csak az ingatlanok értékesítésével foglalkozó szakmai fórumokon találkozunk e változást megjelenítő - az elmúlt időszakot jellemző tetőző, de helyenként már alászálló –  grafikonokkal. Nemcsak az internetről, rádióból, tv-ből kapunk a kereslet csökkenéséről híreket, de sokan már a bőrükön érzik a változást. „Ma már nem lehet mindent eladni!”, „Vége az őrült négyzetméter áraknak” - halljuk már az utca emberétől is. Elindult egy folyamat, melynek során egyre inkább a vevők érezhetik magukat nyeregben, hiszen van és lesz is miből válogatniuk. Az eladók dolgát, azaz a lakások értékesítését pedig megnehezíti a csökkenő kereslet, ami ellen egy módon lehet felvenni a harcot: ha a lakás kitűnik a kínálatból.

Home staginggel felkészített lakás
Home staginggel felkészített lakás

Szerencsések, akik még 2019-ben a nyár végéig nyélbe tudták ütni az üzletet, vagy akiket nem kényszerít most semmi a továbblépésre. Az ingatlanpiaci változás azonban nincs tekintettel az életünk változásaira, arra, hogy pl. bővül a család, gyermek születik és nagyobb lakásra van szükség. Vagy ellenkezőleg: kirepülnek a gyerekek és újra elég egy kisebb otthon. Az ilyen változások óhatatlanul magukkal vonják az élettér-igényünk megváltozását is, mely új otthon kereséséhez és a régi eladásához vezet.

Vevőre várva – eladó lakás home staging után
Vevőre várva – eladó lakás home staging után

Mit tehetnek tehát azok, akik most adják költözésre a fejüket, és szeretnék a lakásukat lehetőleg gyorsan és minél jobb áron, azaz minél kisebb alkuval eladni? Először is fel kell tudni kelteni a potenciális vevők érdeklődését, hogy az általunk kínált lakást  az érdeklődő személyesen is meg akarja nézni.

Hogyan találkozik a vevő először az általunk kínált lakással? Az ingatlanhirdetési portálokon böngészve néhány másodperc alatt eldönti, hogy megtekintésre érdemesnek találja-e a lakást. Néhány másodperc! Ezt a lehetőséget veszni hagyni az egyik legnagyobb hiba, amit egy eladó elkövethet. Nem mindegy, hogy ebben a néhány másodpercben a vevő egy jó állapotú, tágas, világos, vonzó és kellemes hangulatot árasztó otthonba nyer betekintést, vagy egy lelakott, zsúfolt, félhomályos és rendetlen lakásba, ahol minden négyzetméteren az ott élők életét látja.

Ezt a különbséget meglátni azonban az eladó számára sokszor szinte lehetetlen. A saját otthonunkra nem tudunk objektíven tekinteni. Nem látjuk a hibáit, hiszen már megszoktuk. Nem látjuk, hogy az, ami számunkra az érzelmi kötődés miatt értékesnek vagy csupán megszokottnak tűnik – akár egy általunk készített bútor, egy raktárként használt terasz, vagy a nyaralásról hozott hűtőmágnesek – más számára zavaró lehet. A home stager ennek az objektív látásmódnak a megtalálásában is tudja segíteni a tulajdonost. A változtatásra, módosításra vonatkozó javaslatai nem a tulajdonos ízlését és életvitelét minősítik, hanem a szakmai kompetenciáját, a piacismeretét tanusítják. Ő az, aki tudja, hogy annak a lakásnak a potenciális vevői mit szeretnének látni, mi az, ami számukra vonzó és értéket képvisel.

Piacképesebb az a lakás, mely már átesett a home staging folyamatán
Piacképesebb az a lakás, mely már átesett a home staging folyamatán

A home staging valójában több, mint a lakásunk felkészítése az el- vagy kiadásra. Több, mint a terek átláthatóvá és letisztulttá tétele. Több, mint az ingatlan potenciális otthonként való bemutatása az érdeklődőknek. A home staging segít felkészülni életünk egyik legnagyobb változására.

A lelassult piaci környezet miatt az eladóknak tehát egyre fontosabb belátni, hogy - ha csak nem az alacsony árral kívánnak kitűnni,  - szakítaniuk kell a régi szemlélettel, miszerint: "minek nyúlnék a lakásomhoz, a vevő majd olyanná alakítja, amilyen neki tetszik". A vevő - aki a pénzéért a lehető legjobb állapotú, legtágasabb és legvilágosabb lakást szeretné megkapni - a csökkenő kereslet miatt  most megengedheti magának, hogy egy kattintással továbblapozzon egy olyan ingatlanra, aminek a letisztult, rendezett, befejezett, "kész" mivolta rögtön bizalmat és érdeklődést kelt benne. A professzionális fotók, valamint a kellően részletes és informatív hirdetés ezt a bizalmat erősíti tovább olyannyira, hogy az érdeklődő személyesen is meg akar győződni a hirdetésben látottakról.

A vevő nem csalódik és az eladó is elégedett – ebben is segít a home staging
A vevő nem csalódik és az eladó is elégedett – ebben is segít a home staging

Ezt a megelőlegezett bizalmat pedig még tovább építheti az, amit a lakásba lépve tapasztal. Ha ugyanaz az átlátható rend, tisztaság, fény és harmónia fogadja, mint amit a képeken látott, akkor könnyen és határozottan fog döntést hozni. Ám, ha azt tapasztalja, hogy valójában az ablakok rosszul zárnak, a kilincsek lógnak, a csapok csöpögnek, akkor máris megoldandó feladatokat lát tornyosulni maga előtt, ami csalódottá teszi, elbizonytalanítja és rögtön alkura készteti. A home staging azonban nem ad teret a problémák eltussolásának. Nem optikailag feltuningolt lakást teremt, hanem valódi értéket adó ingatlant, ahol nem maradnak hibák, sem befejezetlen félmegoldások.

Nem kétséges, hogy egy home stager által koordinált ingatlanfelkészítési folyamat végére az eladni kívánt lakásunk nem csak piacképes lesz, de könnyedén maga mögé utasítja versenytársait. Mindazok tehát, akik többet várnak a lakáseladástól, mint bármi áron megszabadulni egy ingatlantól, kihagyhatatlan lehetőségként kell, hogy tekintsenek erre a technikára. Akik nem szeretnék elkótyavetyélni a legértékesebb vagyontárgyukat, a lelassult ingatlanpiacon önmaguk ellenségeivé válnak, ha nem élnek a home staging jól bevált módszere által nyújtotta lehetőségekkel.

Könyv a home stagingről
Könyv a home stagingről

E módszerről, a benne rejlő lehetőségekről és számos hazai sikertörténetről olvashatnak az érdeklődők az első magyar nyelvű, home stagingről szóló könyvben. A WINWIN AZ INGATLANPIACON - HOME STAGING MESTERFOKON című könyv megrendelhető a WinWinHome weboldalán.

Érsek Dóra a WinWin Home ingatlan-felkészítő szakértői csapatának tagja, az első magyar nyelvű, home stagingről szóló könyv társszerzője. A WinWin Home tagjai mindennapi gyakorlatuk során úgy alkotnak szemet gyönyörködtető lakásokat, hogy ez olyan megtérülő és értéknövelő befektetéssel történjen, amely az ingatlanpiac minden szereplőjét nyertessé teszi. Mindig win-win helyzetet teremtenek: minden ingatlannak megmutatják a legjobb arcát, ezáltal az eladó számára kihozzák belőle a lehetőségek szerinti maximumot, miközben a vevőnek megteremtik álmai otthonát.
Kapcsolódó cikkek

A lakásokkal szemben egyre nagyobb kereslet mutatkozik a házakra

A korábban nagy népszerűségnek örvendő lakások kezdik elveszteni a varázserejüket. Persze még mindig vannak olyanok, akik szívesebben alakítják ki otthonukat egy lakásban, mint egy házban, de egyre többet vannak azok, akik a házakat részesítik előnyben. Az Ingatlannet.hu utánajárt minek köszönhető a változás.

Kényelmes esti olvasáshoz: Könyvjelző és lámpa egyben

Talán ismerős mindenkinek az a jelenet, amikor reggel arra ébredünk, hogy az éjszakai kellemes olvasgatás közben elszenderedtünk....

Nagy változások jellemzik idén az albérletpiacot

Idén 180 fokos fordulatot vett a lakáspiac, teljesen átalakultak a korábban hosszú éveket jellemző trendek. A magyar ingatlanpiac már lassuló szakaszba ért.

A koronavírus sem gyengítette az ingatlanpiacot

Az elmúlt két évben harmadával nőttek az ingatlanárak országszerte, ám a felújított, korszerű fűtéssel, szigeteléssel ellátott otthonok ára még ennél is nagyobb mértékben emelkedett.

Hatékonyabb lakáseladás 3d-s túra segítségével

Pörög az ingatlanpiac, de amíg vevő és eladó egymásra talál, mindegyik szereplő több, gyakran felesleges kör lefutására kényszerül. Ennek kikerülésében nyújt segítséget egy új fejlesztés, mely egyben radikális változásokat generálhat a piacon.

Home staging: a lakáseladás új formája

A home staging Magyarországon még kevéssé ismert szakma, azonban egyre inkább kezd ez az értéknövelő tevékenység teret nyerni az itthoni ingatlan piacon. A kifejezést leginkább úgy lehet magyarra fordítani, hogy az ingatlan eladásra történő felkészítése. Célja, hogy a felkészítés után piacra került ingatlan gyorsabban és magasabb áron keljen el, mint felkészítés nélkül.

Érezhető-e már a CSOK-hatás?

A két éve tartó lakáspiaci fellendülés idén sem áll meg, a tavaly tapasztalt fogalomnövekedés jelenleg is kitart. Áprilisban 4%-kal, májusban pedig 3%-kal magasabb tranzakció számot regisztráltak az előző év azonos időszakához képest.

Változó igények formálják a lakáspiacot

Visszatekintve az elmúlt 10-15 évre, elmondhatjuk, hogy mind a lakásvásárlás, az eladás és a kiadás terén is gyökeres átalakulások történtek. Megváltoztak az igények a vevők és az eladók, valamint bérlés iránt érdeklődők, illetve bérbeadók részéről is.