Finn szauna: hogy elfelejtse gondjait

Fehér Enikő

A tél és a hideg közeledtével egyre több embert foglalkoztat a szaunázás gondolata. Bár a finnek ennek a szaunázási típusnak a névviselői, érdemes tudni, hogy már az inkák, maják és közép amerikai indiánok is szerettek szaunázni.

Miért ennyire közkedvelt a szaunázás már évezredek óta? Talán mert nagyon sok jótékony hatással bír mindamellett, hogy kikapcsol és megnyugtatja az idegrendszert ebben a mai rohanó világban.

Finn szauna

Választhatunk kültéri vagy beltéri szaunát, hatásukban ugyanazt tudják. A finn szauna működési elve egy kályha és a rá helyezett köveken alapszik. A kályha felforrósítja a köveket, ami segít a kabinban lévő levegő felmelegedésében, majd a felfűtött kövekre, ha vizet locsolunk, pára képződik. De mire is jó az ilyen típusú kikapcsolódás? Betegségek legyőzésére, testedzésre, javítja a vérkeringést, erősíti az immunrendszert, méregtelenít, oldja a stresszt, segít az álmatlanság ellen, enyhíti az izomlázat és nem utolsó sorban jó hatással van a bőrre is. A finn szaunázás mindmáig az egyik legkedveltebb szauna típus. Ellenjavallott viszont különböző betegségek esetén, mint pl.: epilepszia, szívbetegség, keringési problémák, súlyos vesebetegség, gyulladásos betegség. Terhesség alatt is kifejezetten tiltják a szaunázást.

Szaunázás télen

Ha úgy dönt, hogy szaunázik és biztosan szeretné elérni a kívánt hatást, fontos betartani a szaunázás szabályait. Első sorban, ha úgy érzi, hogy kissé betegeskedik, előbb várja meg a gyógyulást, vagy beszéljen egy orvossal. Bár a legtöbb ember számára az egészség és a jó közérzet jut eszébe a szaunázásról, van, aki hiába próbálta nem igazán vált hasznára. Ennek egyik oka az lehet, hogy minden szervezet különböző, más és más igényekkel. Ugyanabban a napszakban van, aki felfrissül, van, aki pedig elfárad egy szaunázástól. Ezért figyelni kell a test reakcióira, és érdemes megtalálni a megfelelő időpontot arra, hogy mikor fárasszuk szervezetünket (mondjuk alvás előtt) és mikor frissítsük (reggel).

20100929_belsoepiteszet_szauna_04

Útmutató

Úgy lehet a leghamarabb a kellő hatást elérni, ha egy szaunázás 3-4 fordulót kitesz, időben pedig kb. 1,5 óra. Mielőtt beülne valaki a fülkébe, távolítsa el a felesleges szennyeződéseket a bőréről egy alapos zuhanyzással. Az izzadság, dezodorok és krémeken kívül a bőr által termelt zsír egy részétől is meg lehet szabadulni. Mindez viszont még nem elég egy jó izzadáshoz. Alaposan meg kell törülközni, a bőr pórusai kitágulásával a párolgás is hatékonyabb legyen. A hőmérsékletet mindenki egyénenként állítsa be magának. A 70-90 °C közötti hőmérsékletet ajánlják legtöbben, de vannak olyanok, akik akár 130 °C-os meleget is szeretik. Ha többen vannak egy fülkében és különbözőek az igények, arra is van megoldás. Ilyenkor a legjobb, ha olyan szaunát választunk, ahol több szinten is van pad, vagy ülő rész kialakítás, mert az alacsonyabb felületeken hidegebb, a magasabb részeken pedig jóval melegebb van. Így a gond egyszerre letudva. Ha a levegő nem elég meleg nem kell rögtön feljebb emelni a hőfokot. A locsolással keletkezett gőz hatására hőérzetünk nő és fokozódik az izzadás.

20100929_szauna_06

10-15 perc elteltével, ha megfelelően lett a hőmérséklet beállítva, és már alig lehet a meleget elviselni, akkor kell a testet lehűteni. Előbb nyugtassuk meg bőrünket, testünket egy kis pihenéssel a friss levegőn, vagy egy napozó ágyon akár kint a szabadban, akár egy szobában. Ezután jöhet a hideg zuhany, vagy medence, jobb esetben egy jéghideg tófürdőzés. A hideg fürdő előtt azért fontos pihentetni a szervezetet, mert a hirtelen hideg hatására az erek összerándulnának, és ha a szervezet nagyon le van terhelve, infarktus is lehet a vége.

Mindezek után, ha a vérkeringés egy kis meleg lábfürdővel helyreállt, ismét szárazra törülközve jöhet a következő menet. Ne feledkezzen meg senki a folyadék pótlásáról, természetesen ezt is igény szerint.

Szaunázás kellékei

Kellemesebb lehet a pihenés, ha kiegészítőket, illóolajokat is használunk érzékszerveink stimulálására. Mire jók mindezek?

  • Nyírfa vessző: ha a testet csapkodják vele, serkenti a vérkeringést és a benne lévő nedv is kellemesen hat
  • Különleges kefékkel, dörzsölőkkel: szintén vérkeringés fokozására használható
  • Fenyő illóolaj: használják légtér fertőtlenítésre, megfázásra, köhögésre, antiszeptikus, erősítő, frissítő, nyálkaoldó.
  • Eukaliptusz illóolaj: köhögés, hörghurut, orrmelléküreg-gyulladás
  • Mentol illóolaj: lázcsillapító, görcsoldó, hősít, légút tisztító
  • Terva illóolaj: érdekes fanyar illatú olaj, van, aki ezt szereti
  • Keverék illatok: pl. erdőillat
  • Szauna-méz: testápolásra használható két szaunázás között, fokozza a bőr szépségét.

Amennyiben végeztünk a szaunázással és a végső fürdővel, felhevült testünk védelmére mindig gondoskodjunk egy kicsit melegebb öltözetről, mint érkezéskor, a megfázás elkerülése végett.

Ugye megjött a kedve?

Kapcsolódó cikkek

Szaunát ide! Tanácsok a tervezéshez

Fitness és wellness kedvelő korszakunkban már egészen magától értetődőnek – és nem luxus igénynek – tűnik, ha valaki házépítéskor, átalakítás közben egy szauna beépítésén is gondolkodik. Tanácsink segthetnek a szauna helyének és méretének kialakítában.

Wellness az otthonunkban – a szauna és a gőzkabin

Aki komolyan gondolja, hogy otthonában akár egy kisebb wellness szekciót alakítana ki, az a szaunát – legyen szó annak bármilyen formájáról – és/vagy a gőzkabint semmiképpen ne hagyja ki.

Kényeztető wellness eszközök otthonra

Egy kiadós wellness kúrát manapság már otthonunk falai között is élvezhetünk. Szaunát, hidromasszázs kádat egy kisebb lakásban is elhelyezhetünk, de okos tervezéssel a nagyobb eszközök elhelyezése sem okoz gondot.

Aquanale 2013 – spa és wellness szakkiállítás

Kétévente Kölnben rendezik meg az Aquanale spa-ipari és wellness-ipari szakvásárt az egészségmegőrzés jegyében, kiemelve a víz jótékony hatásait egészségünkre. Európa legismertebb wellness témájú kiállításán az iparág újdonságait mutatták be.

Szauna karbantartás

Ha meg szeretnénk óvni otthoni izzasztókabinunkat az idő vasfogával szemben, nem kell sok idővel vagy anyagi ráfordítással számolnunk, mindössze néhány praktikus tanácsot megtartva igazán komfortos és tartós szaunára tehetünk szert. Ugyanúgy, mint a ház többi helyiségét a szaunát is takarítani kell.

Szauna: mivel dobhatjuk fel és mennyiért?

Ha már birtokba vettük hőn áhított szaunánkat, már csak annyi dolgunk van, hogy egy-két jól megválasztott kiegészítővel - melyek kínálata folyamatosan gyarapszik - még hangulatosabbá tegyük helyiségünket, elősegítve relaxációnkat.

Önnek ajánljuk