Építkezők, felújítók tudástára

Több mint 1200 építkezéssel és felújítással kapcsolatos cikk egy helyen!

 

Rámpa és egyéb kültéri útvonalak fűtése

Miért és hova ajánlott az ilyen típusú tés? Milyen üzemeltetési, kialakítási és megoldási szempontokat célszerű figyelembe venni? Ilyen és hasonló kérdések merülnek fel leggyakrabban e témát illetően...

kert_burkolat_kocsibeallo

Kültéri közlekedési útvonalak tésével kapcsolatban az alábbiakról olvashat:

  • Egyenes, sík közlekedési utak
  • Járdák
  • Meredekebb, lejtős utak
  • Lépcsők
  • Vápa és eresz tés
  • Nagyon fontos megemlíteni a korrekt tervezés pontjai között a csatornatést is ebben a témában, mint jégmentesítő balesetmegelőző épület kiegészítő megoldását.

kert_burkolat_kocsibeallo

Figyelembe vehető szempontok:

  • Megnyugtató, automatikusan szabályozható megoldás a téli legborzalmasabb napokra.
  • Csúszásmentes közlekedést biztosít.
  • Biztonságosabbá (értékesebbé) teszi otthonunkat
  • Elkerülhetővé válik a téli kikényszerített „testedzés".
  • Megakadályozza a kellemetlen jégréteg kialakulását.
  • Segít elkerülni a váratlan hótorlaszok miatti késést.

kert_burkolat_kocsibeallo

Évtizedekkel ezelőtt úgy gondolták a mélygarázsos házak tulajdonosai, hogy elegendő lehet a halszálkás bordázatú betonozott garázslehajtó. Találkoztam olyan 15-20 éves rámpatéssel, ami komolyvezérléssel volt ellátva és tési csőkigyó volt lefektetve a lejáró betonjába. Bizonyos esetekben egy magas színvonalú, komfortérzet (ingatlan érték) növelő hatásuk is van ezeknek a műszaki megoldásoknak. Előfordul azonban, hogy létfontosságú, életmentő szerepet tölthetnek be. Például egy idős ember közlekedése tiszta száraz sík terepen is bizonytalan lehet, hát még ha arra is vigyáznia kell, hogy le ne huppanjon a csúszós járdán. Másik kiragadott eset, amikor a járda helyett eleve rámpát kel építeni. Igen- igen például a kerekes székeseknek.

kert_burkolat_kocsibeallo

A mai igényeknek és gyakorlatnak megfelelően túlnyomó részt elektromos tőkábeleket alkalmaznak. Míg azt gondoljuk, hogy egy családi háznál ez luxus, addig az építészeti hatósági előírások nem is engednek az esetek túlnyomó többségében társasházi mélygarázs lehajtót építeni, rámpatés nélkül.

 

Bevezetett energia szerint van :

  • Elektromos tés
  • Vizes csővezetékes tés: a mai energia árak és technológiák korában nem is taglalnám bővebben ezt a területet. Talán ami ma fellelhető, beépített vizes rámpatés minimum 20-25 évesek lehetnek és természetesen, azóta nem üzemeltette senki.

Elektromos tés működési elve: egy ellenállás ötvözetből készült elektromos vezeték az áram hatására felmelegszik és átadja hűjét a környezetének. Ez az elektromos vezeték csak az érzékelők hatására kap áramot.

kert_burkolat_kocsibeallo

Érzékelők:

  • Hó és jég érzékelők
  • A járófelületben elhelyezett nedvességérzékelő
  • Kültéri levegőhőmérséklet érzékelő

Gyakorlat: amikor elkezd esni a hó, akkor az még megolvad a járófelületeken és a nedvesség beszivárgásától az érzékelő elindítja a tést. Mire a havazás intenzívebbé válik, addigra a felület annyira felmelegedett, hogy a hó azonnal elolvad róla.

1 m2-re eső tési elektromos teljesítmény minimum 250-300 W. Ebből is látszik, hogy egy 1-2 m2-es kritikus lépcsőnél nem számottevő az elektromos fogyasztás a tés nyújtotta biztonsághoz képest.

FIGYELEM! Nagyon fontos!

A megfelelően megtervezett rámpa rétegrendjétől „költségcsökkentés" címén sem térhetünk el. Jó példa erre, hogy a tés alatti hőszigetelés „megspórolásával" később szembesülhetünk az indokolatlanul magas elektromos fogyasztással.

Akármilyen ügyes kezű Ön és ezt számtalan eddig elkészült munkája igazolhatja, ne kezdjen el barkácsolni a rámpatéssel! Bízza a tervezést, kivitelezést megbízható, rengeteg referenciával rendelkező szakemberre. Ők már kijárták azt az iskolát, ami alapján érthetnek ehhez a technológiához.


Kertészmérnök szakértő

Varjas Kata és Zakar András

kert

Varjas Kata, Zakar András okleveles kertészmérnök szakértőink válaszolnak kérdéseikre.

 

Kövessen minket a Facebookon!